For nogle er soveværelset et rum, som de udelukkende sover i. For andre skal soveværelset have mange funktioner; måske er det både soveværelse, kontor og husets primære opbevaringsrum. Lige meget hvad, så er søvn vigtigt for os, og derfor er det nødvendigt at skabe et rum, som du sover godt i.

Tag udgangspunkt i sengen

Soveværelsets vigtigste møbel er sengen. Derfor kan det godt betale sig at tage udgangspunkt i sengen og bygge resten af rummet op omkring den.

Føst og fremmest er det vigtigt, at du har en seng, som du ligger godt i. Det er forskelligt, hvordan vi foretrækker vores seng, og derfor er det en god tommelfingerregel aldrig at købe en seng, som du ikke har prøvet at ligge i. Senge kan fåes i mange udgaver og prisklasser, find ud af hvor meget du vil investere i din.

Hvis sengen er god, så er næste step, at din pude og dyne også er det. Måske tænker du, at en pude er en pude og en dyne en dyne, men faktisk kan disse have stor betydning for din nattesøvn. Døjer du for eksempel med allergi, at dynen kradser, eller at du ofte vågner op gennemblødt af sved? Så bør du investere i en silkedyne. De er nemlig allergivenlige og temperaturregulerende, og har derfor en meget positiv indvirkning på din nattesøvn. På Bedzzz.dk kan du finde den helt rigtige silkedyne til dine behov.

Lad soveværelset være soveværelset

Det allerbedste ville være, hvis du kunne lade soveværelset være soveværelse – og kun soveværelse. Når vi skal sove, har vi nemlig brug for at slappe af, og hvis rummet, som vi sover i, også er vores arbejdsrum, så vil vi automatisk komme til at tænke arbejdstanker, når vi er i rummet. Kroppen har svært ved at adskille rummets forskellige funktioner fra hinanden. Det er derfor, at det også er bedst ikke at have fjernsyn i sit soveværelse.

Er soveværelsets eneste funktion derimod, at vi skal sove derinde, så ved vores krop, så snart vi går ind i rummet, at nu skal der soves.

Det er dog ikke altid praktisk muligt at soveværelset kun har en funktion. Skal soveværelset have flere funktioner, kan det være en ide at forsøge at inddele rummet i flere små rum ved brug af rumdeler-reoler, maling eller et forhæng. På den måde kan du vænne din krop til, at i arbejdszonen arbejdes der og i sovezonen sover du.

 

Categories:

Tags:

Comments are closed